نشانه شناسی مکان در نمایشنامه های بیضایی با تمرکز بر چهار نمایشنامه هشتمین سفر سندباد، پرده خانه، اَفرا یا روز می گذرد و دنیای مطبوعاتی آقای اسراری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده سید مازیار فیروزمند خلخالی
- استاد راهنما فرزان سجودی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین امکانات زایایی متن از طریق کارکرد نشانهایِ مکانی در نمایشنامههای بیضایی انجام گرفته است و با فرض اینکه منش دلالیِ مکانی مشابهی در عمده نمایشنامههای این نویسنده وجود دارد، بر روی چهار نمایشنامه مهم وی تمرکز می کند:هشتمین سفر سندباد، دنیای مطبوعاتی آقای اسراری، پردهخانهو اَفرا یاروز میگذرد. ازآنجاکه مکان یک زیررمزگان فرهنگی است این تحقیق در حوزه نشانه شناسی فرهنگی قرار می گیرد و نباید تنها به عنوان یک موقعیت جغرافیایی-هندسی بررسی شود بلکه باید به مثابه ی یک نظام نشانه ای ساخت مند که وارد سطوح متفاوتی از دلالت شده، بررسی شود که در کنار دلالت های صریح اولیه اش -چه به روی صحنه و چه در بستر متن- وارد حوزه های جدیدی از دلالت فرهنگی، اسطوره ای و تاریخی می شود. پس از ارایه ی توضیحاتی درباره نشانهشناسی ومفهوم عاملیت-سوژگی،به عنوان چارچوب نظری، خلاصهای از داستان چهار نمایشنامه یادشده را ذکر کرده و سپس بهبررسی کارکردهای نشانهایِ مکانی بین مکان، شخصیت، موقعیت نمایشی وسایر عناصر درام در متن یا در صحنه وبا هدف اثبات فرضیه مان(وجود الگویی جامع از منش دلالیِ مکانی در چهار نمایشنامه ی برگزیده) پرداخته ایم. نگارنده در این تحقیق از روش توصیفی-تحلیلی، تکنیک کتابخانه ای و همچنین از چارچوب نظری معاصر درباره نشانه شناسی لایه ای بهره گرفتهاست.
منابع مشابه
زنان در نمایشنامه های بهرام بیضایی (افرا، یا روز می گذرد) و نسبت آنها با جهان اجتماعی پروژه عملی: بازیگری در نمایش "جهان انزوا "
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل بازنمایی بهرام بیضایی از مناسبات قهرمان با جهان اجتماعی توصیف شده در نمایشنامه «افرا، یا روز می گذرد» است. در فصل دوم روش تحلیلِ مورد استفاده برای متن، نظریه مبنایی که یک روش پژوهش کیفی است را توضیح داده ایم. در فصل سوم با استفاده از روش نظریه مبنایی به کدگذاری و تحلیل خُرد متن پرداخته ایم. مطالعه فصل سوم راهبُردهای کنش در کاراکترهای نمایشنامه را به صورت مبسوط روشن خواهد ...
نقد فمینیستی نمایشنامه های بهرام بیضایی
فمینیستها معتقدند که تمدن بشری، مردسالار و تحت کنترلِ مردان است و به گونهای سازماندهی و اداره میشود که زنان را در همة جنبههای فرهنگی و اجتماعی به مردان وابسته میکند. همچنین مدعی هستند که پیوسته تفکرِ مردسالار بر آثار ادبی حاکم بوده و این آثار غالباً به قهرمانانِ مذکر پرداختهاند و زنان در آنها نقشی حاشیهای داشتهاند. از اینرو، لزوم بازنگری در متون ادبی گذشته و به چالش کشیدن آن و نیز تولید ...
متن کاملنقد فمینیستی نمایشنامه های بهرام بیضایی
فمینیست ها معتقدند که تمدن بشری، مردسالار و تحت کنترلِ مردان است و به گونه ای سازماندهی و اداره می شود که زنان را در همه جنبه های فرهنگی و اجتماعی به مردان وابسته می کند. هم چنین مدعی هستند که پیوسته تفکرِ مردسالار بر آثار ادبی حاکم بوده و این آثار غالباً به قهرمانانِ مذکر پرداخته اند و زنان در آن ها نقشی حاشیه ای داشته اند. از این رو، لزوم بازنگری در متون ادبی گذشته و به چالش کشیدن آن و نیز تولید ...
متن کاملبررسی ساختاری نمایش نامه های بهرام بیضایی بر اساس الگوی قهرمان هزار چهره جوزف کمپبل با تمرکز بر نمایش نامه های هشتمین سفر سندباد، پرده خانه و سیاوش خوانی
بررسی ساختاری نمایش نامه های بهرام بیضایی بر اساس الگوی قهرمان هزار چهره جوزف کمپبل با تمرکز بر نمایش نامه های هشتمین سفر سندباد، پرده خانه و سیاوش خوانی
15 صفحه اولتمایز گفتگو در نمایشنامه آقای هالو نوشته علی نصیریان و فیلمنامه آقای هالو نوشته داریوش مهرجویی
متن کامل
جایگاه زبان در دو نمایش نامه
تئاتر نمایش داستانی تخیلی به واسطه ی ژست و کلام است و دارای دو زبان کلامی و غیر کلامی یا صحنه ای است. هدف مطالعه ی حاضر بررسی زبان در دو نمایشنامه از دو فرهنگ متفاوت است : «آخر بازی» بکت و «افرا یا روز می گذرد» نوشته ی بهرام بیضایی. نمایش اول را نمونه ی تئاتر نو یا پوچی می دانند که نویسندگان آنها قصد داشته اند عناصر سنتی تئاتر غرب را به چالش کشیده و طرد کنند. ما بر این باوریم که نمایشنامه ی بیض...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023